Decydując się na zakup nowego mieszkania spodziewamy się, że skoro jest nowe, to jest wolne od wad i usterek. Niestety nie zawsze tak jest. Wszelkie niezgodności możemy oczywiście zgłosić podczas odbioru mieszkania.
Co jednak zrobić, kiedy wada zostanie wykryta znacznie później? W takim wypadku warto wiedzieć czym jest gwarancja oraz rękojmia – instrumenty, którymi dysponuje konsument. W tym artykule przybliżymy różnice między nimi.
Czym jest rękojmia?
Rękojmia to odpowiedzialność sprzedającego względem kupującego za wady towaru (fizyczne, jak i prawne). Zgodnie z tzw. ustawą deweloperską – deweloperów obowiązuje rękojmia. Oznacza to, że kupujący ma prawo żądać usunięcia wad, ale także m. in. obniżenia ceny, lub też odstąpienia od umowy.
Okres rękojmi to 5 lat od momentu przekazania mieszkania kupującemu.
Warto pamiętać, że odpowiedzialność dewelopera z tytułu rękojmi nie dotyczy wad, które wynikają z niewłaściwej eksploatacji mieszkania.
Jeśli zauważymy wadę w mieszkaniu, najlepiej od razu powiadomić o tym dewelopera drogą pisemną.
Czym jest gwarancja?
W przeciwieństwie do rękojmi, która przysługuje z mocy prawa, gwarancja jest dobrowolnie udzielana przez dewelopera.
Kolejną różnicą jest fakt, że warunki gwarancji są określane przez dewelopera. Powinny one być zawarte w umowie deweloperskiej.
Jeżeli nie został określony inny okres, okres gwarancji obowiązuje przez 2 lata od momentu przekazania mieszkania.
Obydwa instrumenty występują niezależnie. Ważne, by w momencie zgłaszania swoich roszczeń deweloperowi określić czy chcemy skorzystać z gwarancji, czy rękojmi.